فروش کارتخوان سیار استان گلستان

کارتخوان فروشگاهی در استان گلستان

یکی از روش های ورود به بازار هر کالا، هدف قراردادن یک نقطه جغرافیائی خاص برای تمرکز بیشتر است.با توجه به تحلیل اطلاعات بدست آمده از واحد فروش شرکت وریفون، استان گلستان یکی از پر درخواست ترین استانها برای کارتخوان سیار در یک سال گذشته بوده است. برای شناخت بازار دستگاه کارتخوان در استان گلستان ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد این شهر را مورد بررسی قرارداد و بر اساس یافته های علمی نسبت به فروش و بازاریابی در این منطقه اقدام نمود.

استان گُلِستان از استان‌های شمالی ایران است. این استان بخشی ازاستان مازندران بوده‌است که در سال ۱۳۷۶ به صورت استانی مستقل به نام استان گلستان درآمد و گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد. بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان آن گرگان است. مذهب اکثریت این استان تشیع و اقلیت قابل ملاحظه‌ای از آنان اهل سنت است.

گلستان نام جدیدی برای یک سرزمین تاریخی می‌باشد که در طول تاریخ و تا سده هفتم هجری به نام ایالت گرگان و از آن پس تا آغاز سده دهم به نام استرآباد و در نوشته‌های دوران اولیه اسلامی به نام (جرجان) و از اسفند ۱۳۱۶ گرگان نامیده شده‌است. این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل به نام استان گلستان درآمد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد. بیشتر شهرهای کنونی استان از قدمت چندانی برخوردار نیستند و از بزرگ‌شدن روستاها به وجود آمده‌اند و به عبارتی روستا شهر به‌شمار می‌آیند. با این همه، شهرهای گرگان وگنبدکاووس ریشه در تاریخی دارند. روستاهای استان گلستان به صورت متمرکز و نزدیک به هم هستند. این روستاها در راستای جاده‌ها و رودها به صورت طولی و در بخش‌های کوهستانی به صورت پلکانی هستند.

این استان در اسفند سال1398 دارای ۱۴ شهرستان به نام‌هایآزادشهر، آق قلا، گرگان، گنبدکاووس، بندر ترکمن، گمیش تپه، رامیان،کردکوی، بندرگز، علی‌آباد کتول، گالیکش، کلاله، مراوه تپه ومینودشت و دارای ۲۶ شهر و ۲۷ بخش و ۶۰ دهستان می‌باشد.

آمار کارتخوان فروشگاهی در استان گلستان

شاخص اثربخشی کارتخوان های فروشگاهی فعال سیستمی هر شرکت پرداخت در استان گلستان

در این قسمت شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی برای هر شرکت در استان گلستان مورد بررسی قرار می گیرد. دو شرکت “بهپرداخت ملت” و “آسان پرداخت پرشین” در تمام استانها وشرکت “پرداخت الکترونیک سامان” در غالب استانها, دارای شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی بالاتراز یک هستند. همچنین اعداد این شاخص در شرکتهای “الکترونیک کارت دماوند” و “پرداخت الکترونیک پارسیان” نشان می دهد که این شرکت ها نیز در برخی از استانهای کشور رقم بالاتر از یک را کسب نموده ا ند.به عبارت دیگر این شرکتها به نسبت بیشتری از تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی, تراکنشهای بازار را به خود اختصاص داده اند و این حاکی از جایابی مناسب تر این شرکتها در توزیع کارتخوانهای فروشگاهی برای جذب تراکنش می باشد.

شاخص اثربخشی کارتخوان های فروشگاهی فعال سیستمی هر شرکت پرداخت در استان گلستان

گردشگری

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر اقتصاد استان گلستان گردشگری است. این استان با داشتن مناطق و شهرستان‌های زیبا هرساله توریست‌های داخلی وخارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. جاجیم، صنایع دستی، ابریشم بافی رامیان، ماهی، خاویار، پنبه، حلوا آماج (مخصوص گرگان)، حلوا برنجی، کسمک (مخصوص مینودشت) نان شیرینی، زنجبیلی، نون عیدی (کلمبو)، قُطاب، پشت زیک (کنجدی) بابتو (مخصوص گرگان)، مارمرده (مخصوص گرگان)، پادرازی)، قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی، شال وگلیم بلوچی درکنارفرش بلوچی به همراه هنرزیبای نیمروزکاری بلوچیی وپرزک دوزی که توسط مرکز صنایع دستی بلوچی نیمروزدرگرگان احیاشده‌است، عرق کشمش، حلوا گردویی (مخصوص کردکوی و بندر گز)، نان بهارهٔ تورشو چُرَگ و نان کاک (مخصوص رامیان) و نان شیرمال (مخصوص آزادشهر) می‌توانند رهاورد سفر مسافران به این استان باشند. مراکز دیدنی همان‌طور که گفته شد استان گلستان به دلیل آب و هوا، پوشش گیاهی و پارک‌های طبیعی زیبایی، مانند پارک ملی گلستان، از مرکزهای مهم گردشگری ایران به‌شمار می‌آید.

کشاورزی

استان گلستان بیش از دو میلیون هکتار زمین، آبی و دیم، زیر کشت دارد. گندم، جو، پنبه و آفتاب‌گردان از فراورده‌های کشاورزی اصلی این استان است. بیش از۵۰ درصد از پنبه و ۱۰ درصد گندم کشور از این استان به دست می‌آید. در سال کشاورزی ۸۳–۱۳۸۲ یک میلیون و دویست هزار تن گندم در استان برداشت شد. برنج، سویا، بادام‌زمینی، سبزی‌ها، به‌ویژه خیار و کاهو، کلزا، زیتون و دیگر دانه‌های روغنی نیز در استان کشت می‌شود. بیش از ۴۰ در صددانه‌های روغنی کشور از زمین‌های این استان به دست می‌آید و از این نظر رتبهٔ نخست را در کشور دارد. دامپروری هم به روش دیرین و هم به روش نوین انجام می‌شود. این استان دارای سرزمین‌های ییلاقی و قشلاقی مناسبی است ییلاق‌ها در بخش‌های کوهستانی جنوب استان و قشلاق‌ها در بخش‌های شمال و شمال شرقی هستند. طایفه‌های کرد بیش‌ترین کوچ‌رونده‌های استان را می‌سازند که بیش‌تر آن‌ها از استان خراسان هستند. آن‌ها همراه با دامداران سمنان و شاهرود قشلاق خود را در شهرستان‌های گنبد کاووس و کلاله می‌گذرانند.

سهم بازار هر شرکت پرداخت از تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان گلستان مرداد 98

در این بخش به بررسی اطلاعات سهم هر یک از شرکتهای PSP از تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان گلستان پرداخته می شود.همانگونه که مشاهده می گردد شرکتهای”کارت اعتباری ایران کیش”,”تجارت الکترونیک پارسیان”, “پرداخت الکترونیک سامان” و “به پرداخت ملت” به ترتیب بیشترین سهم از بازار را از این منظر در اکثر استانهای کشور از جمله گلستان داشته اند.

سهم بازار هر شرکت پرداخت از تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان گلستان مرداد 98

سهم بازار هر شرکت پرداخت از تعداد تراکنش کارتخوان فروشگاهی در استان گلستان مرداد 98

سهم هر یک از شرکتهای PSP از تعداد تراکنشهای کارتخوانهای فروشگاهی در استان گلستان در جدول زیر ارائه شده است. همانگونه که ملاحظه می گردد, در مجموع شرکتهای”به پرداخت ملت”, “پرداخت الکترونیک سامان”, “تجارت الکترونیک پارسیان” و “آسان پرداخت پرشین”بیشترین سهم از تعداد تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی را در اکثر استانهای کشور از جمله گلستان داشته اند. شرکت “به-پرداخت ملت” تقریبا در تمام استانها, با اختلاف نسبت به سایر شرکت ها از تراکنش های کارتخوان فروشگاهی پشتیبانی می نماید.

سهم بازار هر شرکت پرداخت از تعداد تراکنش کارتخوان فروشگاهی در استان گلستان مرداد 98

سرانه تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان گلستان

همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می گردد, بیشترین تعداد سرانه کارتخوان فروشگاهی به ترتیب به استانهای یزد, تهران و بوشهر و کمترین آن به ترتیب به استانهای سیستان و بلوچستان, لرستان و کرمانشاه تعلق گرفته است.لازم به ذکر است که به منظور انجام محاسبات سرانه ابزار کارتخوان فروشگاهی هر استان از جمعیت بالای سال کشور بر اساس سرشماری سال 1395 استفاده شده است. بر همین اساس در مرداد 1398 , تعداد سرانه ابزار کارتخوان فروشگاهی در کل کشور 0/1269 عدد به ازای هر فرد بالای 18 سال ) 1,269 ابزار به ازای هر 10,000 فرد بالای 18 سال( بوده است.

سرانه تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان گلستان

مردم

جمعیت استان گلستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱٬۸۶۸٬۸۱۹ نفر است که از این تعداد ۵۱/۰ درصد شهرنشین و ۴۹/۰ درصد روستانشین می‌باشند. اقوام متعددی در این استان زندگی می‌کنند که شامل ترکمن‌ها، مازندرانی‌ها، بلوچ‌ها، ترک‌ها (آذربایجانی و قزلباش)، سیستانی‌ها، کردها و قزاق‌ها می‌شوند. سیستانی‌ها و بلوچ‌ها بیشتر در مرکز و جنوب استان و مازندرانی‌ها در غرب و جنوب استان سکونت دارند و به زبان‌های طبری و فارسی گویش می‌کنند. قزلباشان در رامیان، آزادشهر، مینودشت، کلاله و گالیکش و آذریها درشهرستان گنبد کاووسو تعداد کمی در مینودشت و قزاق‌ها نیز بیشتر در گرگان و تکرها (ته‌کر) در نگین شهر سکونت دارند. همچنین کردها در شهرهایی همچون گنبدکاووس دارای جمعیتی قابل توجه می‌باشند. ترکمن‌ها در بخش شرقی، مرکزی و شمالی استان و همچنین در مرکز استان سکونت دارند. سنی‌مذهب هستند و به زبان ترکمنی تکلم می‌کنند

منابع

گزارش شاپرک مرداد 98

ویکی پدیا

گزارش واحد فروش

ثبت درخواست در لیست انتظار با وارد کردن ایمیل خود در فرم زیر ، هر زمان کالای مورد نظر شما در دسترس باشد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.