مالیات مشاغل با فروش زیر ۴۸ میلیارد ریال 1400

اطلاعیه جدید سازمان مالیاتی درباره مالیات مشاغل ۱۴۰۰/ مشاغل با فروش زیر ۴۸ میلیارد ریال نیاز به ارائه اظهارنامه ندارند

سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم اطلاعیه ای منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم آمده است: 

با عنایت به شرایط سخت کرونایی حاکم بر مشاغل و کسب و کارها در سال 1400 و به منظور تسهیل پرداخت مالیات برای این گروه از مؤدیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده 100 کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهار نامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد 1400  را به صورت مقطوع بپردازند. در همین ارتباط نکات ذیل مورد تأکید قرار می گیرد:

1- با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده 100، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذیربط مقرر شد سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم یعنی 48 میلیارد ریال افزایش یابد.

بدین ترتیب، کلیه اصحاب کسب و کار که در سال 1400 فروش آن ها کمتر از این میزان باشد، می توانند از تسهیلات تبصره بهره مند شوند.

لازم به ذکر است سقف تبصره ماده 100 در سال گذشته حدود 16 میلیارد ریال بود. طبعا مؤدیانی که میزان فروش آن ها بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از 48 میلیارد ریال باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و می بایست نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند. 

2- به منظور رعایت اصل عدالت در مالیات ستانی، مقرر شد تعیین مالیات مقطوع برای هر یک از مؤدیان بر اساس اطلاعات مالی ثبت شده تاکنون از آن ها در سامانه های سازمان تعیین شود. این اطلاعات شامل مبالغ واریز به دستگاه های پوز متعلق به مؤدیان، اطلاعات خرید و فروش آن ها در گزارش های فصلی معاملات، میزان مالیات پرداختی در سال گذشته و سایر اطلاعات مرتبط می باشد. مؤدیان گرامی با ورود به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir
و با وارد کردن کد ملی خود می توانند ضمن مشاهده اطلاعات خود، از مبلغ مالیات مقطوع تعیین شده اطلاع حاصل نموده و نسبت به پرداخت یا تقسیط آن اقدام نمایند.

3- با توجه به افزایش هزینه های مشاغل و اصحاب کار در ایام کرونا، ضرایب فعالیت کلیه مشاغل که درآمد مشمول مالیات سال 1400 بر اساس آن محاسبه می شود، به طور معناداری تعدیل شد و تناسب میان مالیات تشخیصی سال قبل و مالیات تعیین شده برای سال 1400 مورد توجه قرار گرفت.

مع الوصف، مؤدیانی که از مالیات مقطوع تعیین شده ناخشنود باشند، همچنان می توانند به جای استفاده از تبصره ماده 100 نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام نمایند.

4- مشاغلی همچون بنگاه های املاک، نمایشگاه های اتومبیل، نمایندگی های بیمه، دفاتر اسناد رسمی و حق العمل کاران که ادعا می نمایند بخشی از مبالغ واریزی به حساب پوزهای آن ها فاقد ماهیت فروش است، برای استفاده از تبصره ماده 100 می توانند اطلاعات فروش مستند خود را از طریق اتحادیه ها یا تشکل های صنفی مربوط به معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ارائه و یا گزینه ارسال اظهارنامه را انتخاب نمایند.

5- ضمن تشکر از نمایندگان محترم اصناف و بازاریان به ویژه اعضاء محترم هیأت مدیره اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران که با شرکت در جلسات مشاوره و همفکری و با تعاملات مشفقانه خود فضای همدلی و همکاری را فراهم آوردند، به آگاهی می رساند ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور همچون گذشته آماده برگزاری جلسات با نمایندگان محترم اصناف و پاسخگویی به سوالات و ابهامات می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت درخواست در لیست انتظار با وارد کردن ایمیل خود در فرم زیر ، هر زمان کالای مورد نظر شما در دسترس باشد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.