چطور کارتخوان سیار را تست کنیم؟

تست کارتخوان سیار اگر به تازگی کارتخوان سیار خود را دریافت کرده اید برای اطمینان از سلامت کارتخوان حتما مطالعه کنید.

تست کارتخوان سیار این تست ها به شما کمک می کند کارتخوان سیار خود را در زمان دریافت تست کنید و با خیالی آسوده از آن استفاده نمائید.

اخطار : در تمامی مراحل از بازکردن پیچ های دستگاه اکیدا خودداری بفرمائید.دستگاه کارتخوان صرفا باید توسط سرویس کارهای مجاز باز و تعمیر شود

هر دستگاه کارتخوان از قطعاتی که لیست آن در زیر آمده است تشکیل شده است

  • هد مغناطیسی کارتخوان
  • چاپگر حرارتی
  • غلطک چاپگر
  • درب محفظه رول کاغذ
  • باطری داخلی کارتخوان
  • باطری خارجی(یا همان باطری اصلی دستگاه)
  • صفحه کلید(Keypad) کارتخوان
  • صفحه نمایش کارتخوان
  • محافظ صفحه نمایش (معمولا از جنس PVC سخت به حالت طلقی و فاقد انعطاف)
  • ماژول سیم کارت کارتخوان
  • درب باطری(درب پشت دستگاه محفظه باطری)
  • پنل لمسی (در مدلهای دارای صفحه نمایش لمسی)
  • آداپتور کارتخوان یا شارژر

مطمئنا قطعاتی که در بالا ذکر شد تمامی قطعات یک کارتخوان نیست ولی قطعاتی است که حداقل روشی برای تست آن وجود دارد.

تست کارتخوان سیار در ادامه برای تست هر قطعه از کارتخوان سیار که در بالا ذکر شد روشی به شما ارائه خواهد شد.

تست هد مغناطیسی کارتخوان

هد مغناطیسی کارتخوان (Magnetic Card Reader) یکی از قطعات کلیدی کارتخوان است که بدون آن دستگاه عملا بلا استفاده است.

هد مغناطیسی بر اساس نوع و مدل دستگاه دارای طول عمر مفید است که با واحد تعداد خواندن کارت معمولا بیان می شود.(مثلا 100000 بار)

هد مغناطیسی کارتخوان از جنس استیل و بسیار مقاوم است و احتمال خرابی آن در دستگاه بسیار کم است چون فروشنده قبل از فروش دستگاه حتما توسط تراکنش های شاخص باید این قطعه را تست نماید و سپس در اختیار شما قراردهد.

خبر خوب اینکه روش تست این قطعه بسیار ساده است و اصلا جای نگرانی نیست.

برای تست هد مغناطیسی کارتخوان کافیست با یک کارت بانکی در شیار مربوطه یکبار کارت بکشید و یک خرید انجام دهید.

در صورتی که دستگاه به عملیات کارت کشیدن شما واکنش نشان دهد یعنی این قطعه در سلامت کامل است.

توجه کنید هد مغناطیسی کارتخوان قطعه قابل مشاهده کارتخوان نیست و در شیار مربوط به کشیدن کارت توسط کارخانه سازنده جایگذاری شده است.

چاپگرحرارتی کارتخوان

چاپگرحرارتی کارتخوان معمولا همراه با اولین تراکنش قابل تست است چون پس از تراکنش کارتخوان رسید تراکنش را چاپ می کند که نمایانگر سلامت پرینتر است.

چاپگر کارتخوان از نوع حرارتی است یعنی نیاز به کارتریج یا شارژ جوهر ندارد و صرفا با سوزاندن کاغذهای مخصوص اطلاعات را درج می نماید.

توجه داشته باشید که کیفیت رسید چاپ شده معمولا به سلامت پرینتر ارتباطی ندارد و کیفیت رول کاغذ کارتخوان و میزان شارژ باطری در این کیفیت تاثیر گذار است.

لذا اگر از کیفیت رسید چاپ شده رضایت کافی ندارید ابتدا باطری خود را کامل شارژ کنید یا آداپتور را متصل نمائید.

اگر همچنان کیفیت چاپ مناسبی ندارید با رول های کاغذ کارتخوان با کیفیت بهتری چاپگر را مجددا تست کنید.

غلطک چاپگر کارتخوان

این غلطک معمولا به درب محفظه رول کاغذ کارتخوان متصل است و با بازکردن درب محفظه قابل مشاهده است.

توجه کنید به لحاظ فیزیکی غلطک چاپگر کارتخوان ریختگی نداشته باشد.

اگر تراکنش تست شما در مرحله قبلی با موفقیت انجام شد و رسید مربوطه چاپ و به درستی از دستگاه خارج شد این بدان معناست که غلطک شما سالم است.

درب محفظه چاپگر بدون این غلطک بسته نمی شود و دستگاه غیر قابل استفاده خواهد بود.

غلطک چاپگر کارتخوان از قطعات پر مصرف کارتخوان است که بهتر است در دوره های زمانی مشخص تعویض گردد.

درب محفظه رول کاغذ کارتخوان

درب محفظه رول کاغذ کارتخوان توسط اتصالات پلاستیکی به بدنه اصلی کارتخوان متصل می شود.

برای اطمینان از سلامت این درب کافیست محل های اتصال را مشاهده نمائید و از سلامت فنر مربوط به ضامن بازکننده درب اطمینان حاصل نمائید.

تست کارتخوان سیار باطری داخلی کارتخوان

باطری داخلی کارتخوان جزو قطعاتی است که توسط مشتری قابل مشاهده نیست ولی در دستگاه های سیار به روشی ساده قابل تست می باشد.

باطری داخلی یک قطعه کاملا مصرفی است و بر اساس نوع مصرف باید بصورت دوره ای توسط سرویس کارهای مجاز تعویض گردد.

برای تست باطری داخلی کافیست باطری اصلی دستگاه را از بدنه جدا کنید و پس از چند ثانیه مجددا به کارتخوان وصل کنید و آن را روشن کنید.در صورتی که باطری داخلی به اتمام رسیده باشد دستگاه بصورت خودکار به حالت Tamper خواهد رفت و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

در صورتی که کارتخوان سیار شما به حالت Tamper وارد شد برای تعویض باطری داخلی به سرویس کارهای مجاز مراجعه بفرمائید.

باطری خارجی یا باطری اصلی کارتخوان سیار

باطری خارجی یا باطری اصلی کارتخوان سیار قلب تپنده کارتخوان شماست و تامین انرژی مورد نیاز کارتخوان را بر عهده دارد.

برای تست باطری پس از دریافت کارتخوان آن را حداقل به مدت 8 ساعت کامل شارژ کنید.

  • بهتر است از استفاده کارتخوان در زمان شارژ خودداری فرمائید
  • از شارژ مستمر و قراردادن دائمی آداپتور در کارتخوان اکیدا خودداری فرمائید.
  • از آداپتور یا شارژرهای غیر مجاز استفاده نکنید

پس از شارژ کامل کارتخوان را از برق جدا کنید .باطری سالم طولانی شارژ می شود و طولانی تخلیه می شود.

لذا پس از شارژ کامل به استفاده معمول اقدام فرمائید.با توجه به نوع دستگاه و تعداد تراکنش و نوع باطری ،دستگاه کارتخوان سیار شما باید پس از شارژ حداقل 30 تراکنش را پاسخگو باشد.

توجه : باطری ها و دستگاه های متفاوت در این زمینه رفتارهای متفاوتی دارند لذا برای دریافت پاسخ مناسب تعدا تراکنش معمول کارتخوان را از تکنسین مربوطه جویا شوید.

توجه : نمایانگر باطری ممکن است به درستی عمل نکند لذا کارائی دستگاه در استفاده از شارژ باطری ملاک سلامت باطری است

توجه : نمایانگر باطری نمایش داده شده در صفحه نمایش کارتخوان در برخی دستگاه ها صرفا به صورت 4 حالته طراحی شده است و واحد های 25 درصدی را نمایش میدهد و امکان نمایش واحد ریز تر را ندارد.به طور مثال باطری دستگاه 675 با اپلیکیشن شرکت فناپ امکان نمایش بصورت 100% – 75% – 50% – 25% را داراست.

توجه:نگهداری شارژ باطری کارتخوان بر اساس ساعت غیر قابل استناد است.صرفا روشن بودن دستگاه مقدار خاصی از باطری را مصرف می کند.جستجوی آنتن نیاز به انرژی باطری دارد و پرینتر هم به جای خود از این انرژی استفاده می کند.

در صورتی که باطری کارتخوان معیوب باشد یا به صورت کامل شارژ نشده باشد در زمان پرینت دستگاه بصورت خودکار خاموش می شود یا رسید مربوطه را چاپ نمیکند.

در صورتی که باطری دستگاه معیوب باشد یا به صورت کامل شارژ نشده باشد پس از جدا کردن آداپتور دستگاه بصورت خودکار خاموش می شود.

در برخی موارد باطری سالم است و آداپتور مناسبی برای شارژ آن استفاده نشده است که در قسمت آداپتور به آن خواهیم پرداخت.

صفحه کلید(Keypad) کارتخوان

صفحه کلید(Keypad) کارتخوان به صورت فیزیکی و ساده قابل تست است.

کافی است در حالی که دستگاه روشن است صدای صفحه کلید را از تنظیمات کارتخوان فعال کنید.

سپس با فشردن تمامی دکمه ها به صورت تک تک از عملکرد آن مطمئن شوید.

برخی دکمه های تابع ممکن است عملگر نباشند و صرفا صدای بیپ تولید کنند.

تست کارتخوان سیار- صفحه نمایش کارتخوان

صفحه نمایش کارتخوان باید فاقد پیکسل سوخته باشد.

پیکسل سوخته بصورت خطوط صاف بدون نور عمودی با افقی در صفحه نمایش داده می شود.

محافظ صفحه نمایش کارتخوان

محافظ صفحه نمایش کارتخوان معمولا از جنس PVC سخت به حالت طلقی و فاقد انعطاف است.آن را با محافظ سلفون شکل که روی طلق و برای جلوگیری از خش افتادن طلق نصب می شود اشتباه نگیرید.

این طلق محافظ از تماس مستقیم شما با صفحه حساس نمایشگر lcd جلوگیری میکند.

در دستگاه های آکبند باید فاقد خط و خش باشد و در دستگاه های استوک خط و خش طبیعی است.

ماژول سیم کارت کارتخوان

ماژول سیم کارت کارتخوان همان محل قرار گرفتن سیمکارت روی دستگاه سیار می باشد.

بصورت فیزیکی باید پین های سالم داشته باشد و در صورتی که از نوع ضامن دار است ضامن آن بدرستی عمل نماید.

البته اگر طبق تست مراحل قبل یک تراکنش موفق انجام شده است این بدان معناست که این ماژول سالم است و بدرستی عمل می کد.

توجه:آنتن دهی ضعیف ارتباطی با خرابی این ماژول ندارد و از طرف اپراتور تلفن همراه باید برطرف گردد.

درب باطری کارتخوان سیار

محل قرارگیری باطری در دستگاه های سیار می تواند به دو شکل مختلف باشد.

شکل اول آن دسته از دستگاه ها هستند که باطری کارتخوان به شکل قسمتی از بدنه دستگاه طراحی شده است مثل مدل وریفون 680

شکل دوم آن دسته از کارتخوان ها هستند که باطری یک قطعه کاملا مستقل است و داخل دستگاه قرار می گیرد و توسط یک درب جداگانه روی آن پوشانده می شود مثل مدل وریفون 675

توجه کنید در شکل اول ضامن محل اتصال باطری با بدنه آسیبی ندیده باشد چون اگر آسیبی به آن وارد شده باشد باطری بسادگی از دستگاه جدا می شود .

در شکل دوم درب محفظه باطری اهمیت چندانی در عملکرد دستگاه ندارد و صرفا برای زیبائی و محافظت از قطعات حساس و جلوگیری از ورود غبار به دستگاه طراحی شده است.

پنل لمسی کارتخوان سیار

ابن پنل در همه دستگاه ها وجود ندارد و صرفا در دستگاه های از جمله وریفون 680 طراحی شده است.

جهت تست پنل لمسی کافیست قسمتهای مختلف صفحه نمایش را لمس کنید و از واکنش دستگاه میزان سلامت پنل را ارزیابی کنید.

توجه کنید برخی دستگا ها دارای قلم و حتی صفحه لمسی هستند ولی اپلیکیشن نرم افزاری طراحی شده برای مدل مربوطه از صفحه لمسی پشتیبانی نمی کند.لذا عدم واکنش دستگاه به لمس نشاندهده آسیب دیدگی پنل لمسی دستگاه نیست.

آداپتور یا شارژر کارتخوان

ناگفته پیداست که آداپتور یا شارژر کارتخوان جزو قطعات کارتخوان نیست و از لوازم جانبی آن محسوب می شود.

اما این لازمه جانبی بسیار پر اهمیت است چون عدم عمکرد صحیح آن می تواند موجب آسیب به کارتخوان و باطری آن بشود.

آداپتور سالم آداپتوری است که باطری را به آرامی و در طول زمان معقولی شارژ کند و باطری شارژ شده توسط آن در طول زمان معقولی تخلیه گردد.

سوکت شارژر نری و مادگی را تست کنید و از سلامت فیزیکی آن اطمینان حاصل نمائید.

بصورت کلی اگر یک دستگاه سیار فرایند یک تراکنش را از مرحله کارت کشیدن تا صدور رسید چاپی بدرستی به پایان برساند دستگاه شما در وضعیت سلامت قرار دارد.

در پایان اگر روش های مناسبی برای تست سلامت دستگاه می شناسید که در راهنما ذکر نشده است برای دیگر کاربران بصورت پیشنهاد در قسمت مربوطه ذکر نمائید.

تعمیرات کارتخوان وریفون در کدام مراکز انجام می شود؟

در صورتی که دارای کارت گارانتی وریفون هستید روی همین سایت نسبت به تکمیل فرم درخواست پشتیبانی کارتخوان اقدام نمائید در غیر این صورت از تعمیرات کارتخوان سراسری استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت درخواست در لیست انتظار با وارد کردن ایمیل خود در فرم زیر ، هر زمان کالای مورد نظر شما در دسترس باشد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.