انواع پایانه های فروش را بهتر بشناسیم

انواع پایانه های فروش را می توانید با مطالعه این مطلب بشناسید.این مطلب در انتخاب کارتخوان مناسب به شما کمک می کند.

پایانه های فروش ( یا در فرهنگ عامه همان کارتخوان ) به روش های مختلفی دسته بندی می شوند.

پایانه های فروش ثابت یا سیار

در این تقسیم بندی ملاک استفاده از دستگاه به صورت اتصال کابلی و یا اتصال شبکه ای است.توجه کنید چند نوع اتصال ثابت داریم که ممکنه در گفتار برای عامه قابل تشخیص نباشد.

اتصال کابلی دستگاه ثابت از طریق برق است و دستگاه های سیار از طریق باطری قابل استفاده است.

توجه کنید که نوع اتصال شما به شبکه در دستگاه ثابت ممکن است از طریق Wifi باشد اما کماکان دستگاه مورد نظر در این طبقه بندی کارتخوان ثابت می باشد.

همچنین در بازار ایران کارتخوان های استوکی وجود دارد که به دلیل طراحی ضعیف ، باطری مناسبی جهت استفاده سیار ندارند.

به دلیل نیاز این دستگاه ها به شارژمکرر این کارتخوان ها استفاده سیار با کیفیت مطلوب را ندارند.لذا این مدلها با وجود اینکه در دسته سیار ها طبقه بندی می شوند ولی کاربری آنها بصورت ثابت است.

البته گفتن این نکته ضروری است که کماکان این مدلها از سیم کارت (یا Wifi) جهت اتصال به شبکه استفاده می کنند و بالطبع به دلیل نقص باطری جزو ارزانترین کارتخوان های سیار بازار هستند.

کارتخوان های ثابت مستقیما به برق شهری وصل می شوند لذا قابل حمل نیستند.اتصال به شبکه در این مدل ها معمولا از طریق کابل تلفن یا کابل شبکه LAN می باشد.ولی ممکن است در برخی از مدل ها امکانات شبکه متنوعی از قبیل Wifi Bluetooth Sim card طراحی شده باشد.

این مدلهای ثابت فاقد باطری هستند.

پایانه های فروش جیبی

پایانه های فروش به لحاظ ابعاد در ادبیات بازار ایران به دو شکل طبقه بندی شده است.اصطلاحا به کارتخوان های کوچک که فاقد پرینتر جهت چاپ رسید هستند در ایران کارتخوان جیبی گفته می شود.

اسم مرسوم در بازارهای بین المللی برای این نوع از کارتخوان Mobile Pos یا Mpos است.طراحی آنها شبیه به گوشی موبایل یا ابزارهای مشابه است.

بدیهی است که این مدل های جیبی هم ممکن است برای اتصال به شبکه (وابسته به مدل) از یکی یا همه روش های : سیم کارت،بلوتوث یا Wifi استفاده نمایند.

مثال : کارتخوان جیبی پکس D220 و پکس D180 و …

کارتخوان های جیبی سیار هستند و با باطری کار می کنند.

پایانه های فروش هوشمند یا معمولی

در این طبقه بندی معمولا به کارتخوان های سنتی دارای دکمه و سیستم عامل های غیر اندرویدی معمولی اطلاق می شود مثل کارتخوان هایی که بصورت روزمره احتمالا همه شما روی آنها کارت می کشید:

مثال : کارتخوان سیار مدل Verifone 675 ، کارتخوان بیسیم مدل Verifone 680 و …

توجه کنید : در انواع پایانه های فروش داشتن صفحه لمسی به مفهوم هوشمند بودن کارتخوان نیست.

اما دسته دوم کارتخوان هایی هستند که معمولا دارای سیستم عامل اندروید می باشند. این مدلها ممکن است دارای صفحه کلید لمسی یا فیزیکی باشد و به سیم کارت Wifi و بلوتوث مجهز هستند.

سرویس های مکان یابی (GPS)بر اساس مدل ممکن است روی آنها طراحی شده باشد.

امکان نصب و توسعه نرم افزاری از طریق Third party را دارند.

این مدلها بیشتر در کسب و کارها یا سازمانهایی استفاده می شه که علاوه بر عملیات پرداخت نیاز به استفاده از نرم افزارهای جانبی مثل انبار داری،حسابداری،فروش و پخش را دارند.

Hand HeldوTablet pos یا PDA ها هم درصورتی که عملیات پرداخت الکترونیک داشته باشند در طبقه بندی کارتخوان های هوشمند قرار دارند.

کارتخوان سیار بخرم یا ثابت؟

پاسخ این سوال مربوط به نوع استفاده شماست.اگر دائما نیاز به جابجایی ندارید و در محل کسب شما تلفن ثابت و برق در دسترس هست از کارتخوان ثابت استفاده کنید.اگر نیاز دارید که جابجایی داشته باشید از مدل های سیار استفاده کنید.

انواع کارتخوان چیست؟

خانواده کارتخوان ها به روش های مختلفی طبقه بندی می شوند.مرسوم ترین آنها کارتخوان های ثابت،کارتخوان های سیار،کارتخوان های جیبی و کارتخوان های هوشمند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت درخواست در لیست انتظار با وارد کردن ایمیل خود در فرم زیر ، هر زمان کالای مورد نظر شما در دسترس باشد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.